Šedlbauer: Recept na úspěch? Prostě hrajeme fér

Šedlbauer. Foto: Luboš Hostek
  •  

Už jedenáctý titul Zaměstnavatele roku Ústeckého kraje získala letos skupina AGC. Ekonomický růst a ještě výraznější pro- deje automobilů budou pro firmu zřejmě znamenat hospodářský úspěch na konci roku. Jen na plánovanou účast v evropských fotbalových pohárech musel Pavel Šedlbauer, viceprezident evropské skupiny belgicko-japonského sklářského gigantu AGC a předseda představenstva Fotbalového klubu Teplice, letos zapomenout. Na co ale nechce nikdy zapomenout, to je férová hra – na stadionu i ve firmě.

Skupina AGC dodává automobilová skla pro všechny největší světové automobilky. Vzhledem k tomu, že se automobilovému průmyslu daří, daří se jistě i AGC?

Růst hodně táhne automobilový průmysl, to je pravda, a autoskla jdou rekordně na odbyt. Automobilová divize jede dobře, obzvlášť tady v Čechách, kde se výroba automobilů koncentruje. Závod v Chudeřicích u Bíliny je největším na výrobu autoskel, který AGC má, a my jsme navíc ve správnou dobu spustili v Řetenicích novou výrobní linku na výrobu plochého skla,  plnou moderních technologií. Je to světový unikát a pomáhá nám v boji o prvenství mezi dodavateli.

Ekonomové prognozují pokračování růstu. Ale vydrží jeho tempo a oživení spotřeby? Bude automobilový průmysl dál na vzestupu, a tím pádem i produkce AGC?

Stejně jako analytici a prognostici, i my máme signály příznivého vývoje, a to minimálně na současné úrovni. Otázkou je, jak výrazný bude další růst a jak dlouho vydrží celé ekonomice dobrá kondice, ale tak výrazné turbulence jako v minulých letech se nyní nepředpokládají, protože většina firem se novým podmínkám již přizpůsobila.
Ve stavebnictví je růst ale mírnější. Ano. Tempo růstu stavebnictví v Česku zatím není tak prudké, aby se dal odbyt skla do stavebnictví srovnat s autoskly. Je to i otázka času. Automobilový průmysl rychleji reaguje na oživení poptávky, stavební projekty jsou vždy trochu opožděny a také se k nim nyní, po zkušenostech s krizí, přistupuje racionálněji, opatrněji. Trend prodeje skla pro stavebnictví obvykle následuje trendy prodejů betonu a ocelových konstrukcí jako poslední.

Daří se nyní AGC po celém světě stejně?

Daří se celkově, ale jsou oblasti s problémy. Je to dáno jednak různým stavem ekonomiky a jednak různým konkurenčním či investičním prostředím. Daří se v České republice, jsme stabilní v západní Evropě, ale například v Rusku, které bylo v čase našeho vstupu na jeho trh velmi přínosnou akvizicí, se daří mnohem méně. To se týká naší evropské části firmy. Vysledky v Asii jsou stabilně velmi dobré a zaznamenaváme velké zlepšení v Severní a Jižní Americe.

Šedlbauer (1)

Jste třetím nejlepším zaměstnavatelem České republiky a už pojedenácté jste získali také krajský titul Zaměstnavatel roku. Pravidelně obsazujete první příčky v republice. Jaký máte recept na úspěch?

Jsem moc rád, že tomu tak je. Je to dobře nejen pro AGC, ale i pro celý region. Držet dlouhodobě vysoký standard péče o zaměstnance není jednoduché, ale snažíme se vždy chovat férově. My říkáme zaměstnancům, kteří mají v České republice velmi zajímavé platy, benefity nebo nadstandardní zdravotní péči, na rovinu i nepříjemné informace, jako například, že musíme šetřit či reorganizovat. Děláme to tak spoustu let, že máme velmi otevřenou, transparentní kumunikaci. A to ve spojení se sociální ochranou, růstem mezd a dobrými výsledky firmy tvoří oceňovanou firemní kulturu a skvělou image.

Teď, v době, kdy se české ekonomice daří a klesá nezaměstnanost, bude možná další tlak na zlepšení podmínek ze strany zaměstananců, především na růst mezd. A může být náročnější udržet kvalifikované zaměstnance.

No ano, je to možné a musíme se tím vážně zabývat. Ale mzdovým nárůstem a benefity se zabýváme trvale, nereagujeme na trendy na trhu práce zbrkle. Ani v době krize. Protože to nevytváří jistoty. Dobrou mzdu musíte udržet a benefity také, pokud je nechcete jednou přidat a záhy řešit jejich omezení. Naši zaměstnanci mají už dost zkušeností s naší personální politikou, a to jim dává, alespoň doufám, pocit jistoty, který je za naším dlouhodobě dobrým jménem mezi zaměstnavateli v regionu, v České republice i ve světě.

Platí to ale i pro špičkové odborníky a absolventy vysokých škol?

Jsem o tom přesvědčen. Mimo krajského titulu Zaměstnavatel roku byly naše společnosti AGC Flat Glass Czech a sesterská AGC Automotive Czech oceněny v Ústeckém kraji jako nejžádanější zaměstnavatelé mezi studenty vysokých škol.  Dlouhé roky spolupracujeme s vysokými školami technických směrů, s Technickou univerzitou v Liberci, s VŠCHT Praha nebo s i s Univerzitou J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Podporujeme studenty stipendii, granty a projekty. Řada z nich projde našimi závody ještě před promocí a pak má jasno, kam nastoupí. No, a kolik je v České republice firem, které mají vlastní střední průmyslovou školu? Velmi důležitá je prostupnost firmou a podíl zaměstnanců na mnoha zásadních rozhodnutích, ať už jde o výrobu, technologii či obchodní politiku.

AGC vlastní teplický fotbalový klub, který zahájil novou sezónu s novým trenérem. David Vavruška od vás ale nedostal žádný konkrétní cíl, například umístění v tabulce, které by znamenalo účast v evropských pohárech.

Přesně tak. Musím předně poděkovat trenérovi Radovi, co pro nás v závěru sezóny udělal, jak stabilizoval tým. Nyní jsme se rozhodli dát před stanovením konkrétního cíle příležitost trenérovi a klubu postavit tým, který bude hrát atraktivní fotbal, fotbal pro diváky. Což v konenečném důsledku může být ta správná cesta do evropských pohárů. Chceme naplnit ochozy stadionu fanoušky, kteří se teplickou hrou budou bavit. Klub má rozumný rozpočet na stavbu perspektivního týmu, má i prostor a čas, aby se mu to povedlo. Teplice musí hrát tak, aby dokázaly udržet dobrou formu na podzim, na jaře, více sezón. Aby se chodilo na hru, i když z ní vždy nevytěžíme všechny body.

Teplice už ukázaly, že umí hrát pohledný fotbal, ale tribuny se po takových zápasech výrazně nezaplnily. Čím to je?

V sousedních Drážďa nech chodí na nižší fotbalovou soutěž troj- i vícenásobně více diváků. To není teplický jev, průměrné nebo podprůměrné návštěvy jsou republikovým standardem a jen občas z něj vybočí zápasy s deseti, dvanácti, patnácti tisíci diváky. Teplický stadion, přiznejme si, je na město velikosti Teplic, předimenzován. S Německem se zatím srovnávat nemůžeme. Je tam zvykem na fotbal chodit, bavit se u něj, užít si ho s rodinou, kamarády, sousedy. K takové fanouškovské kultuře máme ještě daleko, ale musíme pro diváka udělat více než dnes. Hrou, čistou hrou a servisem.

Pavel_Šedlbauer_(4)

Když mluvíme o čisté hře, vy patříte mezi velké kritiky místopředsedy fotbalové asociace Milana Berbra…

Pozor, tak to není. Já nekritizuji jmenovitě pana Berbra. I když infromace o jeho působení jsou hodně špatné.
Navíc jsem s ním nikdy osobně nehovořil. To si sportovní novináři trochu zjednodušili můj a klubový postoj. Já nekritizuji osoby, ale systém a systém je podle všech příznaků špatný. A špatný systém umožnuje růst osobám, které ho mohou využívat. Podle všech příznaků, které se objevují i v médiích, není vše v pořádku. Není normální, že hlavní sponzor ligy a fotbalové asociace je i sponzorem klubu předsedy. Není zcela normální, že rozhodčí veřejně hovoří o netransparentnosti řízení fotbalu. A já bych chtěl transparentní ligovou soutěž.

A kdyby nebyla transparentní, pořád platí, že by skupina AGC mohla z fotbalu odejít?

To je těžké. My bychom mohli při překročení určité míry netransparentosti či neslušnosti v českém fotbale bouchnout do stolu, ale takovým rozhodnutím bychom poškodili tisíce fanoušků. Když se v Praze nebo někde odehraje něco špatného a my řekneme, že to už je moc, a odejdeme, tak v Praze a dalších mestech se bude fotbal hrá dál a Tepličané o první ligu třeba přijdou. A to my nechceme. Naopak, chceme posilovat ve městě a regionu fotbalem vztah k městu, patriotství, úroveň života. Takže se nevzdáváme a jasnou cestou je pro nás prosazení samostatné profesionální první ligy, kterou budou řídit kluby. Pak bude fotbal mnohem čistější a troufám si říci i přitažlivější. Receptem na úspěch, ve fotbale i ve firmě, je férová hra.

Šedlbauer

Profil

Ing. Pavel Šedlbauer je od roku 2005 viceprezidentem evropské skupiny belgicko-japonského sklářského gigantu AGC, která sídlí v Bruselu. Vede českou skupinu firmy a zároveň je předsedou představenstva Fotbalového klubu Teplice, který AGC vlastní. Je ženatý, má dceru a syna. Žije v Belgii.


  •  

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*


*