Část dálnice D8, kde loni došlo k sesuvu půdy, se bude muset postavit znovu

  •  

Nejdříve na podzim bude jasné, kdo a jak dokončí sanaci svahu na rozestavěné dálnici D8.Jak Český rozhlas zjistil, v ideálním případě teprve až v září vypíše Ředitelství silnic a dálnic výběrové řízení na druhou etapu sanace. Zatím se řeší jen havarijní stav po povodních v roce 2013.

„Sanaci chceme udělat co možná nejdříve v průběhu prvního kvartálu na jaře a máme před sebou druhou fázi, která se intenzivně připravuje,“ uváděl při své poslední návštěvě Ústeckého kraje ministr dopravy Dan Ťok.

U Litochovic teď skutečně panuje čilý pracovní ruch. Druhá etapa sanace ale nebude podle zjištění Českého rozhlasu plynule navazovat na tu první, a v létě se tak v místě sesuvu zřejmě nebude dít vůbec nic.

Předchozí vedení ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic podle současného ředitele podniku Jana Kroupy další postup vůbec neřešilo.

„Je ale potřeba se se sesuvem vypořádat jako s celkem. To bohužel ten havarijní výměr a práce, které byly provedeny, nezajistily. Někdy v září tohoto roku bychom vypsali otevřené řízení na sesuv, ale to je ideální varianta,“ říká Kroupa.

V čem je tedy problém? Zatímco řešení havarijního stavu, v tomto případě odvoz zeminy ze zhruba dvou set metrů rozestavěné dálnice, nevyžaduje tolik povolení, na celkovou sanaci svahu mezi 55. a 58. kilometrem D8 se musí vypsat otevřené výběrové řízení. A jeho příprava zabere několik měsíců.

„Ředitelství silnic a dálnice je na začátku, v tuhle chvíli zadává dokumentaci pro územní rozhodnutí, dokumentaci pro stavební povolení a zadávací dokumentaci stavby. Je potřeba, aby majetkoprávně vypořádalo pozemky, na kterých sesuv vznikl, a teprve potom můžeme soutěžit,“ vysvětluje šéf ŘSD.

Termín dostavby dálnice se nemění. Zatím

Zabezpečení svahu u Litochovic je ale podmínkou dostavby dálnice D8 přes České středohoří, přičemž termín zprovoznění – prosinec 2016 – se zatím nemění.

Jenže to nebude tak jednoduché. Vinou soudních řízení se staví už hodně let, a tak se mění i náklady. Podle výkladu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přesahují vícepráce zákonných 20 procent, a tím podle ministra Ťoka nastává zvláštní situace.

„My bychom měli podle velmi puristického výkladu zákona soutěžit vícepráce, a tím pádem na stavbu, kterou dělá jeden dodavatel, dostat někoho dalšího. To by celou věc komplikovalo jak z hlediska garancí, ale také z hlediska časového. Chceme se této situaci vyhnout,“ připomíná Ťok.

Ve skutečnosti ale zvýšení nákladů na dostavbu šestnáctikilometrového úseku mezi Losovicemi a Řehlovicemi není ani zdaleka tak vysoké. Podle ředitele Kroupy jde o úhel pohledu.

„Když odečtu plusy a minusy, plusy znamená vícepráce, minusy znamená méněpráce. Tam se potom stavba pohybuje na úrovni pěti procent navýšení. Problém je, že dneska podle výkladového stanoviska ÚOHS já vlastně sčítám pouze plusové položky a nemůžu od toho odečíst minus,“ upozorňuje Kroupa.

Tento problém by měla vyřešit novela zákona, která už je v Senátu.

Eva Kézrová, Jan Bachorík/ČRo


  •  

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*


*