Jak předejít srážce auta s motorkou? Poradíme.

  •  

S počínajícím jarem a hezkým počasím na silnicích zase začne přibývat motorek. Ne vždy se však jejich jízda obejde bez nehod. Podle statistik sedm z deseti nehod zaviní řidiči aut. Chyby se ale stávají na obou stranách – jak řidiči aut, tak i motorkáři by proto měli vědět, na co si mají dát pozor.

Nejčastějším důvodem ke srážce auta s motorkou je ten, kdy řidič auta udělal zdánlivě všechno správně, rozhlédl se, ale motorkáře přesto neviděl. Ten totiž přijel v protisvětle, navíc byl částečně schovaný za stojanem se značkou a kromě toho jel ještě o něco rychleji, než měl. Nehod, jako je tato, se v nejen u nás na silnicích stanou tisíce

 Jak chybují řidič aut?

Dívají se pouze zběžně. Rozhlížejte se proto na křižovatkách a v jejich blízkosti raději moc než málo. Motorkáři se snadno dají přehlédnout, dokonce i ve zpětném zrcátku.

Mají tendenci motorku podceňovat. Ano, motorky jsou sice menší, ale mají vysokou schopnost akcelerace a přiblíží se často rychleji, než řidič auta odhaduje.

Nedrží stopu. Zejména v zatáčkách a na nerovných silnicích potřebuje motorka stejně místa jako auto. V žádném případě proto „neřežte“ zatáčky.

Reagují hekticky. Když vás předjíždí motorka, zůstaňte v klidu a nezrychlujte ani nevybočujte ze své stopy.

Dostatečně nepředvídají. Předjíždějte pouze na přehledných úsecích a ze stopy vybočte až poté, co se rozhlédnete a podíváte do zpětných zrcátek.

I motorkáři dělají chyby, zde jsou ty nejčastější:

Slepá víra ve vlastní přednost. Ta může být zrádná, protože útlá silueta motorky se dá snadno přehlédnout. Nikdy proto nesázejte na to, že máte přednost, a před křižovatkami buďte vždy připraveni brzdit.

Vysoká rychlost. Kdo jede v obci rychlostí 70 km/h, nikdy nestihne zabrzdit tam, kde by to v rychlosti 50 km/h ještě zvládl. Pravidla silničního provozu platí i pro motorkáře.

Neopatrné předjíždění. Srážky pak hrozí zejména v kolonách, kde je velká pravděpodobnost, že řidič auta nečekaně vyjede z řady.

Příliš malý odstup. Spousta motorkářů má tendenci špatně odhadnout svou brzdnou dráhu. Ta je (i v ideálních podmínkách) o 15% delší než brzdná dráha osobních vozidel. Motorkáři by si proto měli držet větší odstup než řidiči aut!

Přecenění svých schopností. Velká část motorkářů vyjíždí na silnici jen občas, přes zimu navíc vůbec. Nedostatečná praxe a v souvislostí s ní přecenění svých řidičských schopností je častou příčinou nehod.

Zdroj: ÚAMK


  •  

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*


*