Trolejbusy slaví sedmdesátku, přibydou hybridy

  •  

První úsek trolejbusové trati v Teplicích byl otevřen 1. května roku 1952. Od té doby lázeňské město do rozvoje a modernizace nasypalo stamiliony. Ve veřejné dopravě dokonce hybridní trolejbusy čím dál víc vytlačují autobusy. Podle primátora Hynka Hanzy chce město podporovat bezemisní provoz, takže městská doprava bude časem poháněná elektrikou kompletně celá.

Město plánuje nákup dalších parciálních trolejbusů. Kdy se na ně mohou cestující těšit?

Dodání předpokládáme nejpozději v první polovině roku 2023, na jejich nákup bychom chtěli využít dotace, proto s vypsáním veřejné zakázky ještě čekáme. Nicméně vzhledem k časovému cíli nehodláme s vypsáním zakázky čekat déle než do poloviny letošního roku. To by sice znamenalo, že stejně jako předchozí nákupy trolejbusů, budou i tyto nakoupeny za finanční prostředky města. Náš rozpočet s tím počítá a jsme schopni realizovat nákup takzvaně za své. Dlouhodobě hospodaříme s finančními prostředky města odpovědně a disponujeme v rezervách s téměř miliardou korun volných vlastních finančních prostředků, takže si můžeme takový nákup zcela jistě dovolit.

Kolik by nákup nových trolejbusů městskou kasu stál?

Ačkoliv všechny komodity v poslední době výrazně zdražují, trolejbusy nabraly přesně opačný trend, a to zejména díky opětovnému vytvoření konkurenčního prostředí. Částka v rozpočtu – 80 mil. Kč je tedy maximální, ale očekáváme, že ve výsledku budou o nějakých 5 až 10 % levnější.

Kromě nákupu nových trolejbusů město plánuje i rozšíření tratí. Kudy povedou a na kolik přijdou?

Celý projekt obsahuje celkem čtyři stavby a je již v plné realizaci. Nová trolejbusová trať ulicemi Bohosudovská, Jana Koziny, Maršovská a Obránců míru je hotová a v provozu. Kompletní modernizace měnírny v Riegrově ulici je těsně před finálním dokončením. Aktuálně se rozbíhá realizace nové trolejbusové trati ulicemi Jana Koziny a Stanová. Hotovo by mělo být do konce dubna. Poslední je nová trolejová propojka ulic U Nových lázní a Jankovcova/Josefa Hory – u této stavby jsme aktuálně ve fázi veřejné zakázky na zhotovitele. Realizovat by se to mělo v druhé polovině letošního roku. Finanční náročnost tohoto projektu se blíží 100 milionů korun a na projekt jsme získali dotační podporu ve výši zhruba 40 milionů korun.

Doposud provoz městské hromadné dopravy zajišťuje společnost Arriva, která má smlouvu do konce roku 2023. Proč se vedení města rozhodlo založit vlastní dopravní společnost?

Od převzetí provozování hromadné dopravy vlastním městským dopravcem si slibujeme hlavně možnost větší kontroly nad celým systémem. Zejména pak nad kvalitou nabízených služeb, úrovní péče o majetek města a obecně dalším rozvojem místní veřejné dopravy.

Nebojíte se problémů, které provázely na Teplicku loni v prosinci změnu krajského dopravce?

Problémům v období změny dopravců, v lednu 2024, se budeme všemi silami snažit vyhnout, ale zároveň je nemůžeme na 100 % vyloučit. To je riziko u každého dopravce, který zahajuje svůj provoz v nové oblasti. Situace s množstvím řidičů na pracovním trhu je stále nejistá a v nejbližších letech se nejeví, že by se měla zlepšit. Naším cílem je dobré řidiče, a samozřejmě i ostatní zaměstnance, kvalitně finančně ohodnotit a zajistit jim dobré pracovní podmínky. To je jediná cesta, jak kvalitní zaměstnance udržet a nové, zejména mladší ročníky, do tohoto odvětví nalákat.


  •  

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*


*