Zdeněk Frelich: Naší cestou jsou chytrá interaktivní skla

  •  

Sklářská skupina AGC má už téměř rok a půl v Česku ve svém čele Zdeňka Frelicha. A po miliardové investici před šesti lety do linky plochého skla v Řetenicích se chystá na investici v závodě Processing.

Jste od loňska country managerem české skupiny AGC. Jaký to byl rok?

Dobrý. Jednotlivé závody AGC splnily naplánované cíle. Z hlediska prodeje se nám celoevropsky dařilo.

A jaký je trend? Jdou na odbyt stále lépe autoskla?

Lépe šla vloni výroba plochého skla a dařilo se i autosklům. Oba závody byly ziskové, ale ploché sklo rostlo rychleji.

Konkrétně jaké sklo jde nejvíce na odbyt?

Nejvíce jdou na odbyt zrcadla, protože konkurence omezila výrobu. Nárůst výroby byl vyšší než nárůst trhu. AGC zvyšovala podíl na trhu.

Zrcadla?

Hlavně čistá zrcadla. Druhů zrcadel je několik. Je to dané trhem. Náš podíl na trhu roste rychleji než podíl v ostatním sklářství.

Říkáte, že konkurence omezila výrobu. Znamená to, že si ten trh AGC udrží?

Jsme lídři v kvalitě i v ceně. Rosteme. A podle mých informací si trh udržíme.

Vyrábíte nějaké specifické sklo, které umí jen AGC?

Jsme lídři na trhu v některém sortimentu, ale vyrábí ho i konkurence. Možná jsme ojedinělí ve výrobě speciálních velkoplošných informačních displejů. A nově jsme představili plně transparentní sklo Halio. Kde zmáčknete knoflík, a během několika sekund se zešeří.

Něco jako inteligentní žaluzie?

V podstatě. Halio je inteligentní tónované sklo, které se zbarví do šedavých odstínů. Ta změna probíhá automaticky nebo na přání uživatele a sklo stále vypadá jako běžné sklo. Zahrnuje v sobě nejmodernější vyspělé technologie. Je to nejvýkonnější a zároveň nejšetrnější systém regulace denního světla. Díky intuitivnímu uživatelskému rozhraní je to ideální interaktivní sklo pro domácnosti i komerční budovy. To je specifikum, které možná dnes umíme jenom my.

Vypadá jako normální sklo?

Je k nerozeznání od běžného čirého skla. Je to pro architekty a designéry pro-dukt, který mohou použít při navrhování nápaditějších interiérů a exteriérů. Neutrálně šedé tónování skla můžete bez problémů kombinovat s jakoukoliv barevnou paletou nebo stylem obytných domů i jiných budov.

Co všechno inteligentní sklo umí?

Můžete ho třeba naprogramovat tak, aby reagovalo na počasí, denní dobu nebo polohu slunce během dne. Je možné ho ovládat manuálně, pomocí hlasových pokynů nebo intuitivně zařízením umístěným na zdi. Okna se mohou zabarvovat jednotlivě nebo všechna současně. To už není jenom sklo. Je to sklo i elektronika dohromady. To je naše cesta.

Jak vlastně funguje vývojářství v AGC?

AGC má tři vlastní vývojová střediska v USA, Belgii a v Japonsku, která spolupracují a reagují na požadavky trhu, na moderní trendy.

Z toho plyne, že Halio třeba bude i měnit barvy?

Ano. Zatím je v jedné barvě. Ale výzkumáci pracují na tom, abyste si tam mohla přát, co chcete. Když na displeji telefonu máte obrázek, proč by nakonec nemohl být i na skle Halio.

Podle statistiků začal v meziročním srovnání stagnovat i automobilový průmysl. Jak si letos vede výroba autoskel?

AGC Automotive nestíhá. Jedeme naplno.

Hraje roli v poptávce po autosklech, že se údajně chystá technologicky přeskupit automobilový trh směrem k elektromobilům?

Ne. A já ani elektromobilům nevěřím.

Proč?

Do města na krátké cesty, to ano. Ale když budete potřebovat jet někam 100 km daleko, vy věříte údaji, že elektroauto dojede 200 až 300 km? Vždyť v létě si pustíte klimatizaci a odebíráte energii z těch baterek, v zimě topení…. To vše má vliv na dojezd, který v reálu 200 kilometrů být nemůže. A kde to auto nabijete? Podívejte se na to, co říkali Norové. Ti podporovali elektromobily dotacemi, což podle mě není dobře, a teď nemají kde nabíjet. Umíte si představit, že by polovina nových aut byly elektromobily? Kde by je lidé u paneláků nabíjeli? Přijedete domů, strčíte auto do zásuvky, a kdo vám dodá tu energii, když všechna auta začnou lidé okamžitě nabíjet? To nejde. Na to nejsou zdroje. A mluví se o tom, že budou samonabíjecí silnice a podobně. Ano, budou. Někdy…

Trochu to zní, že jste nepřítelem „zelené planety“…

To rozhodně ne. Já mám ekologické smýšlení. Doma třídíme absolutně všechno – papír, plasty, sklo, kovy. Topím tepelným čerpadlem. Bydlím v krásném prostředí v CHKO v kopcích nad Karlovými Vary…

To musíte být otužilý, na Karlovarsku je pokaždé větší zima než tady u nás v Teplicích.

Karlovarsko má nejmenší sluneční svit v republice. Ale já mám zimu a sníh rád.

Ale zpět k ekologii.

Dovedu si představit třeba růst hybridních vozů. Ve městě jedete na elektřinu a dlouhé vzdálenosti na klasické PHM. Já na ekologii dám, ale některým věcem moc nevěřím. Třeba hybridům věřím, ale nevěřím rádoby ekologům, když vidím původně zelené pole plné solárních panelů. Na střechy domů říkám jednoznačně „ano“, ale pole panelů…?

Sklářství se daří natolik, že nestíháte, a prý když klientům nabídnete, že mu sklo vyrobíte v AGC v Polsku, zasekne se.

Já se také někdy zaseknu, když jde o Polsko.

Ale nejde přece o polskou sůl nebo vajíčka. Skla přece vyrábíte stejně v Teplicích jako v Polsku.

Samozřejmě. V Polsku jsem byl a mají perfektní zboží. Ale taky tam máte šmejdy. Lidé jsou médii masírovaní tou solí a vajíčky a mají v hlavě, že potraviny z Polska jsou špatné všechny. Jenže špatných je třeba jen 5 až 10 %… To samé platí o skle. Když nabídnete sklo z Polska, kde ho mají i možná lepší, než máme tady, lidé mají v hlavě Polsko – to nechci. Český odběratel to má tak zafixované. To nevymizí.

Odstartoval další ročník ankety o nejlepšího zaměstnavatele, kde AGC pravidelně boduje, ale jak letos šlo kolektivní vyjednávání s odbory?

Bylo tvrdé, ale nakonec jsme se dohodli. Podle mého názoru vše zkomplikovala vláda.

Myslíte zvýšením mezd státních zaměstnanců?

Ano. Když populisticky vláda přidává 10 až 15 % na mzdách ve veřejném sektoru v době ještě před volbami, tak naše vyjednávání není lehké. Navíc šla nahoru ekonomika a firmy potřebují lidi. Tak začaly přeplácet. AGC má nejvyšší průměrný výdělek na Teplicku a možná i v celém regionu – je to přes 35 tisíc korun v dělnických profesích. Kdyby se přidávalo každý rok, všichni s tím budou počítat a všichni budou i spokojeni. AGC zvyšuje mzdy svých zaměstnanců každoročně, i když je krize a nejsou volby. Ale v myšlení zaměstnanců a hlavně odborářů, kteří dostali pokyn v centrálách, tlačte, tlačte, tlačte, to bylo v kontextu s tím rozhodnutím vlády málo. Jenže takovými „hurá“ rozhodnutími si Česká republika pod sebou podřezává větev. To začne tlačit inflaci a myslím si, že ekonomika půjde časem zase dolů, a protože lidé pak nebudou mít peníze, třeba na auta, půjde dolů automobilový průmysl a AGC Automotive… firmy nebudou mít odbyt a začnou propouštět.

Promítne se nějak růst mezd do ceny výrobků a surovin?

Do cen našich výrobků ne. Ty jsou dané trhem. Když je konjunktura jako teď, tak cena roste, když jde ekonomika dolů, cena klesne. Ale když přijde špatná situace, neuděláte tady novou investici. Tím jsme si tu větev pod sebou podřízli.

A co vám nejvíc vadí na takovém růstu mezd?

Jde o předvídatelnost. Skokové navýšení před volbami o 10 a 15 % bylo moc. V minulosti to stále byla 3 %, 4 % a pak najednou 8, 10 a 15 %. Při takových skocích tady nebude chtít nikdo investovat. To je pro investory argument, proč tady už žádná velká investice nebude. Je štěstí, že my už máme schválenou investici do nové linky v AGC Processing. Za čtyři roky má přijít na řadu dubská Barevka, a to se obávám, že už nám investici nikdo neschválí.


  •  

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*


*