Téměř každý den narazí dopravní policisté v Ústeckém kraji na nákladní auto, kterému omezí platnost technické způsobilosti na měsíc nebo ji rovnou odejmou. Tuhle pravomoc mají policisté od ledna. Při kontrole 23. dubna na silnici I/8 u Teplic zkontrolovali 43 nákladních aut. A výsledek? Šest řidičů musí do měsíce znovu na technickou kontrolu.
Pavel Vincenc z Centra služeb pro silniční dopravu společně s policisty kontroluje auta. Náklaďák obchází a dlouhým kladivem oťukává. Co se takhle kontroluje?
„To je náš vynález… Korba je připevněná na těchto místech k tomu hlavnímu rámu. Vidíte ty šrouby? U řady aut jsou povolené nebo vytažené. Poklepem to zjistíte.“
Jinak se zase kontroluje ABS. „ Zapnete klíček v zapalování, řídící jednotka dá ABS signál a slyšíte, jak si odpouští na jednotlivých nápravách. Tak to jsem neslyšel. A navíc jsem to zjistil i kontrolkou, kterou má řidič na přístrojové desce.“
Právě porucha ABS je podle zkušeností krajského dopravního policisty Lukáše Skiby nejčastější závadou. I když rozsvícená kontrolka nemusí vždy znamenat poruchu.
„Může třeba při výměně kol dojít k poničení čidla, i když systém funguje. Nicméně je to závada, o které řidič evidentně ví a se kterou nic neudělal. Tahle závada se stává často a za to se technická způsobilost na těch 30 dnů omezuje. Bloková pokuta je splatná do 15 dnů.“
Policista Lukáš Skiba se u nákladních aut setkává i s většími závadami: „Ještě na brzdách jsou často prasklé brzdové kotouče. Kotouč může být prasklý tak moc, že to vozidlo z kontrolního stanoviště už neodjede. Častou závadou jsou závady v osvětlení. Je to buď to, že něco nesvítí jak má, nebo naopak řidič z toho vozu udělal pojízdný cirkus, svítí různě barevně apod.“
Jaký postih řidiče čeká? „Nejde nám o šikanu řidičů, abychom za prasklou žárovku v parkovacím světle udělili pokuty a odebírali technickou způsobilost. Jde nám o to, jestli se řidič o vozidlo stará anebo zda jde o vrak, který na silnicích nemá co dělat,“ vysvětlil Lukáš Skiba.
Gabriela Hauptvogelová/ČRo Sever
Přidat komentář