Čtvrtá generace modelu Kia Sportage nás po testovacích jízdách, nákupech a manévrech v parkovacích domech přesvědčila o své praktičnosti a výrazném posunu komfortu jízdy.
Jen pár dnů před oficiálním uvedením nejnovějšího modelu Sportage na českém trhu časopis Žít Teplice testoval SUV, které vyniká v testech bezpečnosti EuroNCAP (pět hvězd za 90% ochranu pasažérů) a získalo už řadu expertních ocenění designu. Kdo si pamatuje na první modelovou řadu KIA Sportage, kterou Korejci pohřbili revoluční změnou karosérie, interiéru a motorů před čtrnácti lety, po seznámení se s vozem čtvrté generace modernizací uzná, že KIA neudělala za tu dobu několik kroků, ale několik skoků.
Blondýna za volantem
Šéfredaktorka magazínu Žít Teplice Martina Seewaldová je nadšená, ale také zkušená řidička, blondýna a žádný expert na technologie. Na autech oceňuje v pořadí design, komfort a praktičnost. Regionální prodejce vozů KIA, REALCENTRUM Cars, s.r.o. jí svěřil Sportage s pohonem čtyř kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou (1,6 T-GDi, 4×4, 7 DCT 130 kW). A hlavně, v atraktivní červené barvě a s 19palcovými hliníkovými koly.
Auto jsme prověřili na silnicích i v lehkém terénu na Ústecku a Teplicku v režimech běžné jízdy, 4×4 nebo sportovního módu. Automatická převodovka s dvoustupňovou spojkou sice neumožnila porovnání řazení a záběru při manuálním řazení, ale překvapilo nás, jak rychle si Martina na změnu režimu jízdy zvykla. Dobře nastavená „tvrdost“ plynového pedálu dala za pár minut zapomenout na zvyk a řazení s pákou lineráního přepínání režimů. To brzdový pedál nám dal jasně najevo, že si rozumí pouze s „lehkou nohou“. Na druhou stranu – které auto zastaví při rychlosti 30 – 40 km na místě? Pocit ze stoupání na Větruši, Doubravku, Komáří vížku nebo Cínovec byl stejný jako při jízdě na rovině u Přestanova. Žádná, ani jemná trhnutí a hluk při vyšších otáčkách.
„To ticho uvnitř vozu mě překvapilo nejvíce. Také v terénu, na vymletých cestách u jezera Milada, jsem neslyšela nějaký hluk a ani necítili nepříjemné nárazy,“ říká šéfredaktorka. Přední i zadní kola jsou nezávisle zavěšena, rámy mají pouzdra pro lepší tlumení vibrací. Podvozek je pohodlný a výtluky zvládne na jedničku. Odpružení je velmi dobré. Odhlučňovací fólie v čelním skle a zvýšení objemu tlumící hmoty udržují hluk na úrovni volnoběhu i při jízdě. Martina si pochvalovala také jízdu v zatáčkách, a to i na dálnici. Stabilizační systém umí přibrzdit i zadní kola kvůli hladšímu průjezdu.
Jiná KIA
Pryč jsou doby, kdy KIA konkurovala jen cenou, na úkor designu, interiérového komfortu a výbavy. Design nového modelu Sportage je nezaměnitelný s jinými SUV. „Líbí se mi, maska chladiče připomíná tlamu šelmy, na tak velké auto jsou úzké sloupky, které umožňují lepší výhled,“ hodnotí blondýna. Uvnitř vozu přibylo místo na nohy a na zadních sedadlech sedíte o poznání výše. Osmipalcový displej multimediálního systému je mírně natočený k řidiči. Horní plasty palubní desky jsou měkčené. Navigace TomTom umí při napojení přes vaši SIM kartu na internet vyhledat cíl s řadou informací včetně počasí. A co ještě testovaná KIA Sportage umí? Přepíná dálková a potkávací světla a naklápí čočky v zatáčkách. V interiéru jsou dva USB porty s výkonem na nabíjení tabletů. „Bavilo mě sdílené telefonování přes multimediální systém. Žádná velká echa, dobrá slyšitelnost a pohodlné ovládání telefonu přes displej,“ hlásí Martina Seewaldová. Ale nejvíce ji nadchla bezdrátová nabíječka telefonů před řadicí pákou, která vás upozorní na zapomenutý mobil při vystupování z auta.
Blondýna nakupuje
Stěžejní pro úspěch testování vozu byl nákup, tedy pro Martinu. „Potřebuji dost prostoru pro spoustu nákupních tašek, zajímá mě otevírání kufru, a jak obtížně budu parkovat u obchodů a v obchodních centrech,“ oznámila před další jízdou šéfredaktorka. Vyrazili jsme na nákupy. Nadzemní parkoviště ústeckého obchodního centra Fórum je často plné a sloupy a zídky, především u vjezdu a výjezdu nesou hluboké šrámy, vzpomínky na auta, která se prostě nevešla. Vjezd, výjezd i parkování v úzkém prostoru Martina zvládla. Sportage s plným parkovacím softwarem umí hlídat při couvání z parkovacího místa, jestli někdo nekříží jízdní dráhu, kontroluje slepé úhly, mimo jiné i brzdit před překážkou a držet se mezi čarami jízdních pruhů a hlásit dopravní značky.
Kufr se oproti poslednímu modelu zvětšil ze 465 na 503 litrů. Před dalším hypermarketem jsme ho naplnili dvanácti plným igelitovými taškami větších rozměrů. Při tom se projevila spokojenost šéfredaktorky s přístupností a velikostí úložného prostoru a snadného ovládání pátých dveří. Otevírají se a zavírají automaticky, takže žádné špinavé ruce nebo poškozený lak na nehtech.
To auto chci, ale za kolik?
Ihned po dojezdu z testů do všebořického REALCENTRA Cars blonďatá šéfredaktorka prohlásila: „To auto chci!“ Nebyl to výkřik rozmazleného jedináčka, ale vyjádření pocitů po několikadenním vztahu s červenou šelmou. Pokud by se Martina rozhodla vůz koupit, tak základní cena 1.6 GDI (97 kW) KIA Sportage Comfort je 460 tisíc korun – s litými 16“ koly, šesti airbagy, manuální klimatizací, rádia s USB vstupem a CD, palubním počítačem, předními i zadními elektricky ovládanými okny a centrálním zámkem na dálkové ovládání. S další výbavou a motorizací se v nejdražší verzi dostanete na 860 tisíc korun. Sportage cenově poráží Hyundai Tucson, Hondu CR-V, VW Tiguan či Renault Kadjar. Spotřeba od koupě odradit nemusí, při testu jsme zapsali 8,1 litru na 100 kilometrů v kombinaci terénu, silnice a městského provozu. Sportage je šestým nejprodávanějším SUV na českém trhu s každoročním růstem prodejů.
Testovací jízdy:
a/ s asistencí prodejce, doba jízdy max. 20min.
b/ samostatná jízda s rezervací termínu, doba jízdy max. 1 hodina
Nové modely KIA Sportage skladem:
Sportage QL 1,6 T-GDi 4×4 7DCT GT LINE
Sportage QL 1,7 CRDi 4×2 EXCLUSIVE
Sportage QL 1,6 GDi 4×2 COMFORT
Kontakt na prodejce:
REALCENTRUM Cars, s. r. o.
Podhoří 374/2a
Ústí nad Labem – Všebořice
Tel.: 472 744 039
E-mail: realcentrum.prodej@realcentrum.cz
Přidat komentář