Řidiči od soboty mohou využívat celou trasy dálnice D8. Otevřel se její poslední úsek přes České středohoří. Stavba trvala 32 let a provázely ji mnohé problémy. Ty se stabilitou posledního úseku nejsou stále zažehnané.
Slavnostní přestřižení pásky za účasti prezidenta Miloše přilákalo v sobotu dopoledne do tunelu Radejčín stovky lidí. Mnozí tleskali, protože se jim splnil sen – uleví se obyvatelů v domech kolem silnic. „Přestanou zde dunět kamiony a budou moci bez nebezpečí přejít silnici,“ vyzdvihl význam dálnice hejtman Oldřich Bubeníček. Objízdné trasy byly navíc místy s vysokým počtem nehod, často zde stály kolony aut. Cesta mezi Německem, Ústím a Prahou se neúměrně prodlužovala. To vše má otevřením dálnice skončit.
Poslední úsek ale není zkolaudovaný, ŘSD ho otevírá na základě povolení k předčasnému užívání stavby. Ve dvoukilometrovém úseku kolem estakády Prackovice bude doprava svedena do jednoho pruhu. Stále zde ujíždějí svahy. „Dálnice je bezpečná,“ ujišťoval ministr dopravy Dan Ťok. Premiér Bohuslav Sobotka ale po něm bude chtít podrobnosti na pondělním jednání vlády.
Stavba 94 kilometrů dálnice trvala 32 let. Zdržely ji nejen komplikace s ujíždějícími svahy a sesuv, který ji zavalil, ale i mnohá odvolání ekologů. Ti chtěli, aby se úsek přes České středohoří vedl dlouhým tunelem a ne po povrchu. Dnes si za své akce vysloužili kritiku prezidenta. „Ve vašem kraji řádili a dosud řádí takzvaní zelení aktivisté. To jsou lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou,“ řekl Zeman.
Poslední úsek D8 z Lovosic do Řehlovic měří téměř 16,5 kilometru. Jeho stavba stála 10,5 miliardy korun bez DPH.
Přidat komentář