Nádražní historická budova na Moldavě je na prodej. A to ji krušnohorská obec koupila v roce 2016 za 3,23 milionu korun a chtěla ji postupně opravit a začít využívat. Obec dlouho hledala cestu, jak zkázu památky odvrátit, loni v létě dokonce nechala radnice opravit střechu. Nyní je vše jinak.
Zastupitelstvo rozhodlo, že na opravy chátrajícího objektu nejsou peníze a budova je v nabídce jedné z realitních kanceláří. Ta za železniční stanici na českoněmeckém pomezí v Krušných horách chce 7,5 milionu korun.
Ozývají se i hlasy pro záchranu nádražní budovy. Dlouhodobě se o to snaží Českojiřetínský spolek. „Záměr obce Moldava prodat historické nádrží považujeme za nešťastný. Není mnoho státních programů, které vlastníku kulturní památky umožní realizovat rekonstrukci a veřejně prospěšné využití s 95 procentní pomocí státu. Moldava byla do státního programu zaregistrována v srpnu 2018, ale nedoložila potřebné dokumenty,“ vysvětluje předseda spolku Petr Fišer s tím, že další možnost měla Moldava i březnu 2019.
„Státní pomoc však obec nevyužila ani poté. Neštěstím pro moldavské nádraží je, že soukromý vlastník, který by budovu případně koupil, na podporu v tak štědré výši nikdy nedosáhne, na rozdíl od obce,“ dodává Fišer.
S předsedou Českojiřetínského spolku souhlasí i místostarostka obce Eva Kardová. „Naše žádost je stále zaregistrovaná, to znamená, že výdaje, které proběhly je už možné do dotace zahrnout. Oprava z těchto fondů je realizovatelná, ale pokud je nádraží odsouhlaseno k prodeji, nelze o tom dál jednat. Proto žádám revokaci usnesení,“ říká.
Nádražní budova z roku 1885 zajišťovala v minulosti na hranici drážní, celní, poštovní, telegrafní či policejní agendu. Moldavská dráha je jedna z nejhezčích tratí v Česku. Dalo se po ní kdysi projet až do Německa, od roku 1945 ale vlaky končí na česko-saské hranici.
Přidat komentář