Česká republika provádí málo covidových testů. Podle epidemiologů to je jedna z příčin rychle se šířící nákazy. Testování se pomalu ujímají firmy, nastavit pravidla pomáhá Svaz průmyslu. Plán, jak očkovat své zaměstnance, se rýsuje podle personálního ředitele Libora Sehnala i v teplické sklárně AGC Czech Flat Glass.
Očkování obyvatel postupuje pomalu. Některé firmy chystají vlastní systémy očkování proti covid-19. Jak je to u vás?
Uvažujeme o možnosti nabídky očkování proti covid-19 všem našim zaměstnancům. Pro ty z nich, kteří se rozhodnou nechat se naočkovat, pak zajistíme očkování ve firemních očkovacích centrech. Jednáme o dvou možných variantách. Jednak o zajištění poskytovateli závodní zdravotní péče a jednak o zajištění prostřednictvím mobilních očkovacích týmů nestátních zdravotnických zařízení. V tuto chvíli není bohužel v České republice dokončeno očkování prioritních skupin. Proto není pravděpodobné, že by očkování ve firmách mohlo být zahájeno v blízké době. Nyní v AGC pracujeme na vytvoření firemního rezervačního systému, který by byl při očkování použit a do kterého by se zaměstnanci mohli sami zaregistrovat.
Běží teplická sklárna v době pandemie koronaviru na sto procent? Odhadnete ekonomické dopady?
V důsledku drastického snížení výroby automobilů došlo loni na jaře k poklesu poptávky po autosklech, a to pochopitelně vedlo k omezení poptávky po plochém skle a následné odstávce některých našich výrobních linek. Od července se pak výroba automobilů vrátila téměř k normálu, a tak všechny výrob-ní linky v AGC Flat Glass Czech vyrábějí bez jakýchkoliv omezení, na plnou výrobní kapacitu.
Jaká opatření ve směru k bezpečí zaměstnanců sklárna přijala?
Rychlá a efektivní. Vzhledem k nepřetržité výrobě si jakékoliv zaváhaní nemůžeme dovolit. Mělo by to za následek škody v řádech stamiliónů. V prvé řadě jsou to opatření hygienická, jako je používání chirurgických roušek, respirátorů, provádíme pravidelnou dezinfekci povrchů, kanceláří a společných prostor, s využitím generátorů ozonu, instalace stojanů na dezinfekci, dezinfekcí na ruce, měření teploty. Omezili jsme také kontakty mezi lidmi, mezi směnami. Zavedli jsme pravidla pro střídání směn, pro vstup externích firem do vnitřních prostorů AGC a mohli bychom pokračovat dále. V neposlední řadě zaměstnancům umožňujeme testovat se na náklady firmy. Zavedli jsme infografiku ke 3R, polepy na podlahách, nabádající k dodržování rozestupů a mnohé další.
Splnila opatření svůj účel? Daří se nešířit koronavir uvnitř firmy?
Nastavená opatření vedla k tomu, že v závodech AGC nedochází ke komunitnímu přenosu a doufám, že to tak i zůstane. Z téměř roční zkušenosti víme, že pokud se objeví člověk, který se necítí dobře a který je následně pozitivně otestován, nakazil se ve většině případů v rodině. Všechna tato opatření stojí firmu nejen velké peníze, ale také úsilí desítek lidí. Třeba v tom, že v rámci závodů provádíme vlastní trasování a prověřování, zda všechny kontakty dodržely nastavená opatření. Jsme nekompromisní a trváme na tom, aby veškerá opatření byla důsledně dodržována, a jsme schopni lidem vysvětlit, proč to tak má být. Z vlastní zkušenosti vím, že pracovní den strávený v respirátoru není příjemný, ale v rámci respektování nastavených pravidel a vzájemné ohleduplnosti to tak musí být.
Přes všechna opatření ale v Česku přibývá firem, kde se koronavirus objevil.
Ve sdělovacích prostředcích jsou často firmy uváděny jako primární zdroj přenosu infekce. S tím však nemohu souhlasit. Většina firem okolo nás také přijala nadstandardní opatření, která jsou daleko přísnější než ta vládou nařízená. Zásadním aspektem je, že tato opatření jsou lidmi dodržována, ztotožňují se s nimi, a proto ke komunitnímu přenosu skoro nedochází. Opatření musí být srozumitelná a lidé musí pochopit, proč jsou důležitá a proč by je měli respektovat. Chápu, že pokud se nařízení mění téměř každý den a lidé jejich logiku nevidí, klesá jejich ochota je dodržovat. A pokud jsou vládou zpřísňována jen proto, že stát není schopen zajistit jejich respektování, pak je to opravdu kontraproduktivní.
AGC je nadnárodní koncern, jak se vypořádává s omezenou možností cestovat například do evropské centrály?
Pandemie koronaviru vedla k řadě změn a téměř jistě změní i naši práci v budoucnu. U zaměstnanců, u kterých je možná práce z domova, jsme pro její efektivní zvládání vytvořili podmínky. Zefektivněny byly především komunikační prostředky. Běžnou praxí se staly porady realizované výhradně on-line. Například v lednu proběhla prezentace výsledků evropské skupiny AGC s více než 300 připojenými účastníky zcela bez problémů. Zahraniční i tuzemské pracovní cesty nejsou téměř potřeba. A pochopitelně toto vše má i pozitivní dopad na náklady firmy. Jsou ale ještě věci, které je potřeba vylepšit. Například naučit manažery, jak efektivně komunikovat s týmem na dálku, jak řídit a analyzovat výsledky práce.
Využili jste některé z podpůrných anticovidových programů státu? Jak je podpora firem a živnostníků podle vás nastavená?
V důsledku odstavení našich linek loni na jaře jsme měli část zaměstnanců v ekonomické nezaměstnanosti, a čerpali tak program Antivirus B. Z vlastní zkušenosti musím říct, že komunikace s Úřadem práce v Teplicích probíhala velmi korektně a plnění nám vždy bylo poskytnuto maximálně do 3 týdnů od podání žádosti. Za to zaměstnancům Úřadu práce velmi děkuji. Na druhou stranu od svých známých živnostníků, podnikatelů slyším, že jim náhrady za jarní měsíce byly vyplaceny v prosinci a náhrady za podzimní období nemají dodnes. To je pro ně velký existenční problém a svědčí to o nefunkčnosti procesů ve státní správě. Otázkou je, zda je zvolený systém náhrad pro firmy a živnostníky ten správný a efektivní. Stát má přeci k dispozici veškeré údaje o tržbách jednotlivých podnikatelů za předchozí roky a vyplácení náhrad v procentu k minulému roku mi přijde spravedlivější a daleko méně administrativně komplikované.
Přidat komentář